Early intervention in children with suspected tea
Intervención temprana en pacientes con sospecha de tea
Main Article Content
Abstract
Early intervention seeks to address in a timely manner the developmental needs of boys and girls in their first years of life, especially those who present warning signs in their neurodevelopment. This intervention is based on the premise that the early years are crucial for development and that, by providing adequate support and resources, treatments are more likely to be effective in the long term. The following article will discuss the evaluation, treatment plan, intervention and evolution of a patient with Developmental Language Disorder and suspicion of Autism Spectrum Disorder, whose main objective of general intervention consisted of improving pre-linguistic and linguistic skills based on the cognitive-behavioral model through direct intervention in order to promote communication. After the execution of a speech therapy intervention plan, it is evident that the patient managed to make significant progress in terms of receptive communication, social and play skills. These results point out the importance of speech therapy intervention in neurodevelopmental disorders, as well as family support in therapeutic processes.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
- Academic society
- Universidad de Sucre
- Publisher
- Universidad de Sucre
Article Details
References / See
Medina AMDP, Caro-Kahn I, Muñoz HP, Leyva SJ, Moreno CJ, Vega SSM. Neurodesarrollo infantil: características normales y signos de alarma en el niño menor de cinco años. Rev Peru Med Exp Salud Publica. 2015; 32(3):565-573. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?pid=S1726-46342015000300022&script=sci_abstract
Rojas V, Rivera A, Nilo N. Actualización en diagnóstico e intervención temprana del Trastorno del Espectro Autista. Rev Chil Pediatr. 2019; 90(5):478-484. http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0370-41062019000500478&lng=es.
Asociación Americana de Psiquiatría, Manual diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales (DSM-5®), 5a Ed. Arlington, VA, Asociación Americana de Psiquiatría; 2014.
Alcalá GC, Ochoa MMG. Trastorno del espectro autista (TEA). Rev Fac Med. 2022; 65(1):7-20. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0026-17422022000100007&lng=es
Sampedro-Tobón ME, González-González M, Vélez-Vieira S, Lemos-Hoyos M. Detección temprana en trastornos del espectro autista: una decisión responsable para un mejor pronóstico. Bol Med Hosp Infant Mex. 2013; 70(6):456-466. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-11462013000600006&lng=es
Castro CMP, Cevallos CÁM. La estimulación del cerebro y su influencia en el aprendizaje de los niños de preescolar. ReHuSo. 2021; 6(1):49-56. http://scielo.senescyt.gob.ec/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2550-65872021000100049&lng=es&nrm=iso.
Zalaquett FD, Schönstedt GM, Angeli M, Herrera CC, Moyano CA. Fundamentos de la intervención temprana en niños con trastornos del espectro autista. Rev Chil Pediatr. 2015; 86(2):126-131. http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0370-41062015000200011&lng=es
Robins D, Fein D, Barton M. Cuestionario M‐CHAT Revisado de Detección del Autismo en Niños Pequeños con Entrevista de Seguimiento (MCHAT‐R/F) ™, 2009.
Gutiérrez-Ruiz K. Identificación temprana de trastornos del espectro autista. Acta Neurol Colomb. 2016; 32(3):238-247. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-87482016000300011&lng=en
Bruner JS. Juego, Pensamiento y Lenguaje. Perspectivas: revista trimestral de educación, 1986; XVI(1):77-83. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000069210_spa.locale=es
Echeverria DF, Sánchez ZJ. Desarrollo Cognitivo y Habilidades Sociales en un Estudiante con Autismo. 2022. https://repositorio.utmachala.edu.ec/handle/48000/19144.