Integrating geek culture into health education: innovative narratives for young nurses

Integrando la cultura friki en la educación en salud: narrativas innovadoras para jóvenes en enfermería

Main Article Content

Dairo Javier García Martínez
Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD, Sucre, Colombia image/svg+xml
Roles:  

Abstract

This narrative explores the integration of geek culture into health education as an innovative strategy for health promotion among young people. The proposal is based on the premise that the use of elements of anime, video games, and other forms of geek culture can improve the understanding and acceptance of public health concepts. Through concrete examples, it is analyzed how these strategies can be adapted to the educational environment of nursing, favoring a more interactive and attractive learning for students. Preliminary evidence on the efficiency of these methodologies is presented, highlighting their potential to improve participation, engagement and information retention in the young population. It also addresses the challenges and limitations of their implementation, proposing solutions to overcome them and ensure the effectiveness of these narratives in the training of future health professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
0%
33%
Days to publication 
290
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Academic society 
Universidad de Sucre
Publisher 
Universidad de Sucre

Article Details

Author Biography / See

Dairo Javier García Martínez, Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD, Sucre, Colombia

Universidad Nacional Abierta y a Distancia UNAD, (Facultad) escuela ciencias de la salud ECISA - Programa: Profesional en Salud y seguridad en el trabajo - CCAV Corozal, Sucre, Colombia.

References / See

Brown B. Public health education using pop culture and media. Front Public Health. 2014; 2:231. https://doi.org/10.3389/fpubh.2014.00231

Prieto AJM. Una revisión sistemática sobre gamificación, motivación y aprendizaje en universitarios. Teoría De La Educación. Revista Interuniversitaria. 2020; 32(1):73-99. https://doi.org/10.14201/teri.20625

Ghahramani A, de Courten M, Prokofieva M. El potencial de las redes sociales en la promoción de la salud más allá de la creación de conciencia: una revisión integradora. BMC Public Health. 2022; 22:2402. https://doi.org/10.1186/s12889-022-14885-0

Agama SA, Trejo NG, De la Peña LB, Islas OM, Crespo KS, Martínez FL, et al. Recursos audiovisuales en la educación en enfermería: revisión de la literatura. Enferm Glob. 2017; 16(3):512. https://scielo.isciii.es/pdf/eg/v16n47/1695-6141-eg-16-47-00512.pdf

Guzmán MÁP, Jurado LD. Impacto de un programa corto de narrativas digitales para fortalecer la regulación y manejo de emociones en niños y adolescentes de dos Instituciones Educativas [Internet]. Universidad Católica de Pereira: Colombia; 2023. https://repositorio.ucp.edu.co/entities/publication/9704d50a-39e0-4213-baba-61d5109d5f5d

Freeman S, Fletcher J, Clouston K, Higson A. Gamifying simulated nursing education: a digital technology approach to enhancing pedagogy and student experience. British Journal of Nursing. 2024; 33(4). https://www.britishjournalofnursing.com/content/professional/gamifying-simulated-nursing-education-a-digital-technology-approach-to-enhancing-pedagogy-and-student-experience/

Gómez BLA. Tendencias en la salud pública: investigación, formación y acción [Internet]. Universidad El Bosque: Colombia; 2021. https://www.innos.co/publicacion/Tendencias%20en%20la%20salud%20p%C3%BAblica_Investigaci%C3%B3n,%20formaci%C3%B3n%20y%20acci%C3%B3n.pdf

Alligood MR. Modelos y teoría de enfermería. Universidad Nacional de Rosario: Argentina; 2023 https://fcm.unr.edu.ar/wp-content/uploads/2023/05/TEORIAS-Y-MODELOS-2DA-PARTE_compressed.pdf

Fuentes RA. Nursing Meta-Paradigm: Strategies for Its Use in the Practice. Advancing Knowledge Development. Aquichan. 2023; 23(4):1–5. https://doi.org/10.5294/aqui.2023.23.4.1

Escobar-Castellanos B, Sanhueza-Alvarado O.Patrones de conocimiento de Carper y expresión en el cuidado de enfermería: estudio de revisión. Enfermería: Cuidados Humanizados. 2018; 7(1). https://doi.org/10.22235/ech.v7i1.1540

Citado por